Lastbalansering eller med andra ord strömfördelning innebär att laddstationen automatiskt delar upp tillgänglig ström över de fordon som laddas. Laddaren analyserar den tillgängliga kapaciteten och hur mycket effekt fordonen kräver. Därefter distribuerar smarta elektroniken i ICUen kraften baserat på anslutningens maximala kapacitet. Med systemet kan elfordon alltid laddas, även om installationen har en begränsad kapacitet. Således behöver inga dyra investeringar ske i en mer kraftfull installation.

Vad är de olika situationerna vid lastbalansering?

Bilderna nedan visar de olika situationerna vid lastbalansering samt laddningsstationens motsvarande beteende.

 

 

 

Laddstationen är klar att användas. Maximal kapacitet är tillgänglig.

 

 

 

 

 

 

Ett fordon laddas. Den maximala effekten är tillgänglig för elbilen. Laddstationens lysdiod är mörkblå. Lastbalansering är inte aktiv.

 

 

 

 

 

 

Två fordon har anslutits. Laddstationen delar upp tillgänglig kraft över de två elbilarna. Det är möjligt att bilarna laddas med lägre hastighet. Beroende på fordonet är det möjligt att bilarna kommer att laddas omväxlande var 15: e minut.

 

 

Hur reagerar laddstationen när lastbalansering är aktiverad?

När ett andra elfordon är anslutet och den begärda laddningskapaciteten överskrider den maximala tillgängliga strömmen, laddar laddstationen laddningsbalansen. I detta fall kommer följande indikationer att visas:

Statuslampan blinkar mörkblå: laddstationen begär det första elektriska fordonet för att minska laddningshastigheten så att strömmen kan delas upp;

Statuslampan blinkar blå-cyan: laddningen av det andra fordonet startas så snart det andra fordonet har justerat laddningshastigheten. När endast en av elbilarna kan laddas i taget, lyser LED-lampan alternerande blå-cyan.

Hur ser jag att belastningsbalansering är aktiv?

När lastbalansering är aktiv visas detta via statuslamporna som syns på användargränssnittet på laddstationen. Det finns två möjliga situationer:

Statuslampan blinkar blå: den tillgängliga strömmen distribueras och elbilen laddas med lägre hastighet;

Statuslampan blinkar blå-cyan: Den tillgängliga effekten delas upp över båda bilarna genom att ladda omväxlande var 15: e minut. När den här indikationen visas är laddningen pausad och kommer att fortsätta inom 15 minuter.

Varför delar laddstationen upp den tillgängliga strömmen?

Elektriska fordon belastas ofta med hög effekt. När flera elektriska bilar är anslutna samtidigt kan den elektriska installationen inte alltid ge den önskade effekten. Av denna anledning har ICU utvecklat en smart lösning för att distribuera tillgänglig kapacitet. Resultatet är en säker laddningsprocess utan att behöva göra dyra investeringar i en mer kraftfull installation.

Vilka är konsekvenserna för laddningshastigheten?

Den intelligenta laddstationen är utformad så att din bil laddas så snabbt som möjligt. Det är därför Load Balancing aktiveras endast vid behov. I annat fall laddas elbilar med full effekt. I de flesta situationer, även om två anslutna fordon är anslutna, kommer laddstationen att ge maximal strömförbrukning per uttag.